Wat is een IPP?

IPP*  staat voor Internet Project Plan.  Aan de hand van een internet project plan kan je tot in het kleinste detail beschrijven wat je graag wil voor je (nieuwe of al bestaande) website. Aan de hand van een handige vragenlijst, die je invult, breng ik in kaart wat de visie en missie is van jouw bedrijf. Wat het doel van de website of webshop is en brengen wij samen de doelgroep in kaart.

Daarbij wordt er in een internet project plan uitgebreid gekeken naar de look and feel, de inhoud en de interactie van de website. Wil je dat mensen een formulier kunnen invullen op de site? Of wil je dat ze gelijk met je in gesprek kunnen, d.m.v. een chat? Dit neem je allemaal mee in je Internet Project Plan.

* IPP komt uit het boek; webdesign van concept tot realisatie, geschreven door Hedwyg van Groenendaal

Waarom een IPP?

Met een internet project plan, krijg je een duidelijk overzicht van wat je graag wil met je website. In een handig overzicht kan je zo teruglezen wat het doel is van de website, wie jouw ultieme bezoeker is en of je een informatieve website hebt of juist een actieve uitnodigende website.

Concullega’s

Naast dat je jouw eigen wensen en vooral die van je bezoeker (zij moeten uiteindelijk wegwijs worden op je website) op een rij hebt.

Kijk je vervolgens ook naar je concullega’s (concurrenten/collega’s), wat doen zij anders, wat laten zij zien? Je kan hiervan leren om zo jouw eigen website nog beter te laten worden. Ook dit alles wordt in een handig overzicht geplaatst.

STAP 1

Wie gaat de website gebruiken?

De allereerste stap is aan jezelf vragen:
Wie is mijn doelgroep of wil ik dat mijn doelgroep wordt?

STAP 2

Wat moet de site communiceren?

Wat wil je dat jij (en je bedrijf) uitstralen naar de buitenwereld? Beschrijf duidelijk wat je wensen zijn.

STAP 3

Wat wil je met de website bereiken?

Wil je producten verkopen? Of een dienst aanbieden? Door het doel en de doelgroep te formuleren, krijg je een beter en duidelijk beeld.

STAP 4

Hoe is de lay-out en
welke informatie moet er staan?

Wil je iets verkopen, dus een commerciele website? Of wil je jouw bezoekers op de hoogte brengen van nieuwe en interessante informatie? Deze vragen zijn belangrijk voor de lay-out van de website.

STAP 5

Hoe wil je dat de bezoeker
navigeert door de website?

Voor jouw bezoeker is het belangrijk dat zij weten waar zij zich in de website bevinden. Een website kan daarom meerdere navigatiemogelijkheden bieden.

STAP 6

Door wie wordt de website onderhouden?

Na oplevering van je website, ben je nog niet klaar. Het internet blijft altijd in beweging, net als je website. Zorg er voor dat je de website goed up-to-date blijft. Voor de veiligheid van jou en je bezoeker.
Heb je een blog? Dan is het ook handig als je een vast iemand aanstelt, die deze handelingen volbrengt.
Hulp nodig met webonderhoud en webcontent? Ik kan je daarbij ook helpen.

Het plan is geschreven en dan?

Het internet project plan is geschreven! Top! Nu kun je verder door middel van de planner (wanneer ga je beginnen aan wat). Een deadline vasstellen is ook goed om te doen, zo werk je ergens naartoe.