Schrijfwijzer

Groot team

Zeker als je met een groot team werkt is het hebben van een schrijfwijzer niet alleen handig, maar ook noodzakelijk. 

Een schrijfwijzer zorgt ervoor dat de (nieuwe) style behouden blijft en er geen miscommunicatie ontstaat. 

Hoe je zo’n schrijfwijzer ofwel een stijlgids maakt, leg ik hieronder uit. 

Waarom een stijlgids?

Een schrijfwijzer kan je zo uitgebreid of beknopt mogelijk samenstellen. Het ligt er maar net aan, hoe groot het bedrijf is en waar extra op moet worden gelet.

Een schrijfwijzer zorgt ervoor dat je de adviezen en richtlijnen van een website duidelijk in kaart kan brengen. Daarbij als je meerdere websites moet beheren, is het prettig als je kan opzoeken waar je wat en hoe moet neerzetten. Zodat er geen fouten en miscoommunicatie ontstaat.

Net als bij het opbouwen van een website is het belangrijk dat je kijkt wat het doel is van de website, wie de doelgroep is en welke boodschap je wil overbrengen. Hier kan je snel uit op maken of je een formele of informele tekst moet schrijven.

De opbouw

Als je het doel, de doelgroep en de boodschap van je bedrijf hebt omschreven, kan je kijken naar de verdere inhoud. Van richtlijnen voor het taalgebruik tot de fontstyle van de tekst. Wel of niet gebruik maken van jargon en bijvoorbeeld het gebruik van Engelse woorden.

Voor mijn eigen stijlgids, sta ik Engelse woorden toe, want het is de onlinewereld, waar de Engelse taal dominant is. Je kan ook noteren of men zich moet houden aan bepaalde zinslengtes. Woordkeuze en spelling zijn ook handig om erin te verwerken.

Een schrijfwijzer is niet alleen handig voor je website. Stel er moeten nieuwe visitekaartjes gemaakt worden, of je maakt de nieuwsbrief op, dan is het fijn dat alles in dezelfde layout en stijl is. Een gelijke huisstijl zorgt ervoor dat men je eerder herkent.

Zoals je hier kan zien. Er staat dan wel Google, maar je weet van wie de lay-out daadwerkelijk is.

Google-font-coca-cola

Handige tools

Aan de slag met je eigen schrijfwijzer? Download het PDF bestand met handige tools. Hulp nodig of heb je vragen, stuur mij een mailtje.

13 + 14 =

 Hulp nodig bij het opzetten en/of beheren van je website? Boek een vrijblijvende belafspraak.

Of stuur mij een mailtje: info@sakkerswebcare.nl