Gebruiksgemak voor je websitebezoekers

De Basis

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg er daarom voor dat je bij de basis begint. De bezoeker. Stel het gebruiksgemak en de irritatiepunten van je websitebezoeker vast.

De bezoeker

Denk vanuit het oogpunt van de bezoeker. Hoe zal de bezoeker de website gebruiken? Begrijpen ze de geplaatste content? Aan de hand van het stellen van deze vragen kan je de usability van jouw website beoordelen.

Content

Als er content staat die niet klopt of de bezoeker kan iets niet makkelijk vinden, dan zal het vertrouwen in je website ook wegebben. Voorkomen is daarom dus beter dan genezen, let daarom ook op bepaalde irritatiepunten.

De meeste voorkomende irritatiepunten:

1. Pop-ups worden vaak gezien als irritant. Als je toch een pop-up wil gebruiken, zorg voor een duidelijke wegklik knop.

2. Advertenties ligt bijna net zo hoog in de irritatie als een pop-up. Natuurlijk kan je een enkele advertentie op je website plaatsen, maar laat het de boel niet overheersen. De regel is niet meer dan 3 advertenties per pagina.

3. Zorg voor een goede responsive website, het is zonde als je website er alleen prachtig uitziet op de desktop en de boel schots en scheef staat op mobiel.

4. Is jouw navigatie overzichtelijk? Met een grote website kan je soms nogal de weg kwijtraken, niets is zo irritant voor een bezoeker die niet meer weet waar deze is gebleven of naartoe moet.

5. Niet alleen de navigatie is belangrijk, maar ook je content. Maak geen ellelange pagina’s vol met tekst. zorg voor behapbare stukken tekst, met afwisseling van afbeeldingen en lijstjes.

6. Fan van muziek of hoort muziek bij wat je de bezoeker aanbiedt? Als je muziek wil afspelen op je website, zorg ervoor dat de bezoeker dit zelf in de hand heeft. Dus zorg voor een prominente aan en uit knop en laat het al helemaal niet automatisch afspelen. 

 Hulp nodig bij het opzetten en/of beheren van je website? Boek een vrijblijvende belafspraak.

Of stuur mij een mailtje: info@sakkerswebcare.nl