De kracht van een goede website

De Basis

Het doel van dit plan is om de basis van de website duidelijk in kaart te brengen, controle te hebben over het proces en deze structuur te geven.

Begin daarom in eerste instantie met de vraag: wat is de aanleiding om een (nieuwe) website te willen realiseren?

Doel en doelgroep

Dan is het handig om in te schatten, wie jouw doelgroep is, wat deze doelgroep wil zien en wat ze nodig hebben. Maak voor jezelf ook één of meer doelen voor de website, wil je bijvoorbeeld meer omzet genereren of meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Probeer deze bezoeker(s) en de doelen zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven.

Stel deze bezoeker voor in je gedachten, vraag jezelf af wie is het, wat doen zijn in het dagelijks leven en hoe bewegen zij zich voort op het internet. Omschrijf deze persoon en hun takenlijst wat zij doen op het internet.

Het beschrijven van het doel en de doelgroep is een belangrijk deel van de basis van een goede website. Probeer in het formuleren van deze informatie zo duidelijk mogelijk te zijn.

Communicatie website

Veel mensen vergelijken een website met een online visitekaartje, maar het is natuurlijk zo veel meer dan dat. Je kan de bezoeker meenemen in jouw eigen verhaal. Je wil dit natuurlijk op een duidelijke en overzichtelijke manier naar de bezoeker communiceren, want het is niet de bedoeling dat ze de weg kwijt raken en dan de website verlaten. Verzamel eerst alle informatie en bekijk hoe jij wil dat de bezoeker door jouw website heen beweegt. Hierna kan je de informatie de juiste plaats geven. Let er op dat een bezoeker de tekst vaak niet leest, maar scant.

 

Uitstraling website: Gevoel bezoeker

Beschrijf de gewenste uitstraling van je website. Is het website waar een bezoeker veel informatie kan vinden, leuke artikelen kan lezen of juist grappige afbeeldingen en filmpjes kan bekijken?

Is er al een bestaande huisstijl? Wil je dat deze zelfde stijl de website vorm geeft? Of mag de website een nieuwe stijl krijgen? Ga op onderzoek uit en kijk welke websites je mooi vind en welke niet mooi vind.

Mobiel vriendelijk

Zorg voor een mobielvriendelijke oftewel een responsive website. En zorg voor goede leesbaarheid. Responsive webdesign betekent dat de website zich aanpast aan de schermgrootte van de browser. De meeste internetgebruikers  zitten tegenwoordig vooral op mobiel. Maak daarom ook je website als eerste vanuit het mobiele oogpunt. Als je gebruik maakt van een CMS systeem zoals WordPress heb je veel handige pagebuilders, waarin je kan instellen of iets wel of niet wordt getoond op desktop, tablet of mobiel.

Een website is nooit af

Een website is nooit af en het internet blijft altijd in beweging. Zorg daarom voor een goed onderhouden (CMS) systeem en onderhoudsplan, welke je dan ook goed bijhoudt of laat bijhouden. Zo weet je zeker dat je kan blijven mee bewegen.

 Hulp nodig bij het opzetten en/of beheren van je website? Boek een vrijblijvende belafspraak.

Of stuur mij een mailtje: info@sakkerswebcare.nl